Skrivet av: Börjesson | 15 juni 2012

Ode till försvarsminister Anders Borg

Som SvD rapporterar tycks Moderaterna ha bestämt sig för ännu mer försvarsnedskärningar – som om de inte redan gjort tillräckligt med skada. I en kommentar hos Wiseman nämnde en hårt prövad försvarsvän att han nu skulle börja smida på nidverser. Detta fick något att knäppa till i knoppen på mig, och fram trängde nedanstående lätt förvanskade variant av Tegnérs gamla hyllningsdikt till Karl XII. (Läs den gärna ackompanjerad av lite OD, för att komma i rätt stämning. :))

Herr Borg från Alliansen,
han stod i rök och damm.
Han drog sig själv i svansen:
mer pengar måste fram!
Om svenska stålet biter,
då kan vi skära mer!
Ur vägen, parasiter,
jag är er statskamrer!

Och pang mot pengar ställdes
av nitisk Reinfeldtsdräng.
Där snöptes vad ej fälldes:
”Lägg ner!” var hans refräng.
Tre vapenslag tillhopa,
de skrev ministern bud.
Han kväste allihopa,
en vettlös blundergud.

Så kallt och hårt det hjärta
som doldes i hans barm;
för Sverige ingen smärta,
blott för sekiner varm.
Vem skall nu gränsen trygga?
Ej Sveas baneman.
Han kunde icke bygga,
blott riva kunde han.

Responses

  1. Underbart! Tårögd blir man…

  2. Fantastisk! Återstår bara att se vad utgången på andra sidan blir efter ännu en slakt…

  3. […] Mina damer och herrar! Med anledning av de senaste dagarnas nyheter om härens finansiering bjuder vi idag på ett musikstycke, signerat Tegnér Herr Börjesson: […]

  4. Hej! Jag hoppas att du inte har något emot att jag återpostade den här lilla godbiten på min blogg. Den var så rolig att jag inte kunde låta bli.

  5. Inga problem, Jocke. Jag är smickrad!

  6. Nog är det en vacker text i sammanhanget

    Folket är ansvarigt för sin egen säkerhet. Det är grundvalen för ett värnpliktsförsvar.
    Men när nationen upphör för att världen skall bli ett frihandelsområde…
    På vägen dit ett EU-område med generalguvernant Reinfeldt som tillfällig stand in.
    Det är intressant att EU säljs som ett fredsprojekt, men samtidigt krigas det för att hålla igång konsumtion och produktion. Någonting saknas i den logiska kedjan.

  7. OT

    Du skriver på Cornucopia; ”…amortering är inte sparande. Det är en investering i den fromma förhoppningen att bostadspriserna ska fortsätta stiga, eller åtminstone inte falla mer i årstakt än storleken på låneräntan. Faller de mer så blir amorteringen en förlustaffär jämfört med faktiskt sparande. (Man ökar sin ägarandel av något som faller i värde, och man kompenseras inte fullt ut av minskade räntekostnader.)”

    Stämmer det verkligen? Ökar man verkligen sin ägarandel? Är det inte så att man redan äger hela fast med lånade pengar? Eller tänker jag fel här?

  8. Nej, du tänker inte fel. Det var det jag som gjorde! Se mitt svar hos Cornu.

  9. Riktigt fyndigt!
    En God Jul tillönskas dig-


Kommentera

Kategorier

