Skrivet av: Börjesson | 09 december 2010

Ett musikaliskt mellanspel

Det har blivit väldigt mycket politik på den här bloggen, mer än jag nog hade trott från början. Och i den mån jag alls lyckas få tummen ur och skriva något så kommer det nog att fortsätta så, då politik är det ämne där det känns mest angeläget att reda ut för mig själv hur jag tycker och tänker.

Men jag måste ändå sticka emellan med en kortis om något helt annat. Mot min vana tycks jag ha gått och blivit mainstream, i så mening att jag precis som så många andra har fastnat för ”Så mycket bättre” i TV4 på lördagskvällarna. För den som till äventyrs inte vet är detta ett program med den enkla idén att sju kända artister bor tillsammans under någon vecka och tolkar varandras låtar. Varje person har en dag, då denne bestämmer vad man skall hitta på, och var och en av de andra framför då en egen version av en av personens låtar. (Själva låtarrangemangen är naturligtvis förberedda innan.)

Hyllningarna av programmet har varit översvallande, och kanske rent av lite överdrivna. Bortsett från det där med musiken är det egentligen ganska banalt, med halvhjärtade dagsaktiviteter och lite kvasipsykologiska diskussioner artisterna emellan. Men programmet kännetecknas ändå hela tiden av en varm, öppen och respektfull ton som är mycket befriande i detta förnedringstevens tidevarv.

Och så har vi då musiken. Det är här det genialiska i programidén kommer fram. Att se dessa kändisar ta sig an låtar från helt andra genrer än deras egen, låtar som de förmodligen annars aldrig skulle ha kommit på tanken att ge sig på, och ambitiöst och med stor respekt göra dem till sina egna, och att samtidigt se originalartistens reaktion på tolkningen, det är det som gör det här så sevärt. En Lasse Berghagen-ballad utifrån en av Petters raplåtar, Pluras rockversion av en discodänga av September, Thomas Di Levas omisskännligt ”dilevska” tolkning av en Christer Sandelin-hit… Det uppstår stor kreativitet i de här osannolika stilkrockarna, och resultaten har genomgående varit förvånansvärt bra. Det mycket skickliga husbandet bidrar förstås också starkt till succén.

Men varför jag alls skriver det här inlägget, det är inte för att hylla programmet som sådant, även om det alltså förtjänar att berömmas. (Och dessutom, de få gånger TV4 överhuvudtaget gör något som inte är helt kass så är det i sig en stor överraskning och värt att framhålla.) Det som triggat igång mig är en specifik tolkning, nämligen Septembers version av Di Levas gamla dänga ”Vem ska jag tro på”. Den är så osannolikt bra!

Jag hade överhuvudtaget inte hört talas om September (som egentligen heter Petra Marklund) innan det här. Hon är tydligen stor i USA, men har inte riktigt slagit i Sverige förrän nu. Jag har nu i efterhand lyssnat på en del av hennes låtar och konstaterat att jag känner igen dem från radion. Jag har bara inte vetat att det var hon som gjort dem. Men i ”Så mycket bättre” har hon verkligen glänst. Hennes tolkningar har genomgående varit de mest originella, kreativa och genomarbetade i programmet, och hon har i mina öron faktiskt klivit fram som en av Sveriges bästa sångerskor.

Och, som sagt, hennes ”Vem ska jag tro på” är enastående! Jag har lyssnat på den hur många gånger som helst nu, och får fortfarande gåshud – bokstavligt talat, faktiskt. Petra har en sån otrolig precision i hur hon sjunger. Varje litet avsteg från huvudmelodin, varje liten skörhet eller plötslig mäktighet i rösten verkar så in i minsta detalj genomtänkt. Det hade varit roligt att veta hur mycket jobb hon har lagt ner på det här arrangemanget, och på att öva in sången.

Lyssna och njut!

Länkar: AB, DT, SDS, SvD, VF, XP

Kommentera

Kategorier

