Skrivet av: Börjesson | 19 september 2010

Val och kval

Så är det över för den här gången. Rösten är lagd, nu är det bara att se vad som händer. Jag kommer inte att tala om vad jag till slut röstade på, men stort tack till alla som har kommenterat mina inlägg här under sommaren och hösten, och inte minst i dag. Ni kan lita på att jag har tagit till mig vad ni har sagt och vägt in det i mitt beslut.

Jag är rätt stolt över mig själv, faktiskt. Nu menar jag inte just över vad jag röstade på, utan att jag gjorde ett väldigt medvetet val. Inför det här valet har jag funderat, analyserat, lyssnat på debatter och läst partiprogram i en betydligt större utsträckning än något val tidigare, och även själv i viss mån deltagit i debatten med blogginlägg och kommentarer. Jag känner mig helt enkelt som en god demokrat, som tagit min rösträtt på allvar! Detta något självgoda välbefinnande tänker jag vältra mig i resten av kvällen, det kan jag vara värd.

Sedan går vardagen vidare. Hur det blir med den här bloggen, om uppvaknandet bara var tillfälligt eller om jag kommer att fortsätta att uppdatera den hyfsat ofta får vi väl se, men just nu känns det som om skrivandet är väl värt besväret. Det är helt enkelt nyttigt att reda ut för sig själv vad man egentligen tycker och tänker. Därför kommer jag också att fortsätta att fila på mitt ”partiprogram” i min andra blogg. Det är bara några inlägg kvar, tror jag, innan jag har rett ut de ämnen jag har gått och grunnat på, så det vore ju synd att inte fullborda verket.

Ha en trevlig valvaka, kära (eventuella) läsare!

* * * * *

Som ett sista P.S. vill jag bara lägga in det politiska budskap som grep mig mest under den gångna valspurten. Inte så att det nödvändigtvis påverkade hur jag röstade, men bättre än något annat lyckades det hamra hem budskapet: Politik är viktigt! Och det är så oerhört väsentligt att inte bara hjärnan utan även hjärtat är med och bestämmer.

Den här bilden ur Stockholmsnatt, en serie i Svenska Dagbladet, träffade mig av någon anledning mitt i maggropen och fångade på pricken vad valet egentligen handlar om. (Klicka för en större version.)

Responses

  1. Finns det något parti som inte har både plus- och minussidor?

    SD:s migrationsplitik, där man vill sätta in hjälpen hos de fattigaste i världen, de som aldrig får råd att köpa sig en flykt, den politiken verkar vettig.

    Likaså SD-kravet, att Sveriges lag om fri abort görs lika som i resten av Europa, vilket betyder att tidsgränsen flyttas från 18 graviditetsveckor till 12.

    Däremot är det otäckt att SD kräver kraftigt utbyggd kärnkraft. Till det klassiskt konservativa tänkandet hör, att verka för det småskaliga lågenergisamhället. Läs nationalekonomen och högermannen Staffan Burenstam-Linders böcker som beskriver människan i ekorrhjulet. SB-L var
    tydligen en grön moderat långt innan MP fanns.

    Det ensidiga applåderandet för Israels expantionspolitik är också ett minus i SD:s kant.
    Är det f.ö. helt klart om tagandet av palesinskt land var folkrättsligt försvarbart? Juden Göran Rosenberg beskriver i sina böcker detta drama. Han ser med båda sidornas ögon.

  2. Exakt, alla partier har sina plus och minus. Dock verkar den allmänna utgångspunkten just nu vara att SD bara har minus, vilket förstås gör det svårt att föra någon vidare diskussion.

    Att SD vill hjälpa fler flyktingar på plats är en god idé, men mot det står att de faktiskt rejält sänker biståndet i sin skuggbudget. Jag har svårt att förstå hur de motiverar det, ärligt talat. Bortsett från allt annat så har de ju, för att uttrycka det milt, ett imageproblem i sin flyktingpolitik, och borde därför vara angelägna att lägga så mycket positivt de kan i vågskålen.

    Jag är självklart inte odelat positiv till kärnkraft (finns det någon som är det?), men jag ser inte att det finns några realistiska alternativ i dagsläget – utom kolkraft, men det känns värre. Vindkraft tror jag aldrig kommer att bli mer än ett marginellt tillskott. Både sol- och vågkraft har större potential, men tekniken är inte framme på ett bra tag än. Satsa gärna stort på forskning om alternativa energikällor, men räkna inte med att de skall kunna lösa energiproblemen de närmaste decennierna. I takt med att oljan tar slut kommer elförbrukningen dessutom att öka. Tänk bara när bilarna börjar bli eldrivna i stor skala! Nej, några nya kärnkraftverk är ett måste som jag ser det.

    Att utreda det folkrättsliga i Israel-Palestina-frågan saknar jag ärligt talat intresse för. Den frågan får alldeles för stort utrymme i den interna svenska debatten.


Kommentera

Kategorier

