Skrivet av: Börjesson | 19 september 2010

Därför överväger jag att rösta på SD

Helt plötsligt är valdagen här. Tiden har runnit ut, och jag har fortfarande inte helt och hållet bestämt mig. Som jag har nämnt tidigare så står det mellan att rösta på Sverigedemokraterna eller att rösta blankt.

Inget av de sju riksdagspartierna är ett alternativ, inte den här gången. Jag har röstat på dem alltför många gånger och blivit besviken. Sverige är i akut behov av något annat, av värderingar och visioner i politiken och inte bara det tröstlösa finjusterandet av procentsatser i skatter och bidrag.

Det här är varför jag funderar på att rösta på SD:

  • Först och främst, jag anser inte att ett parti är ”främlingsfientligt” eller än mindre ”rasistiskt” för att de vill minska invandringen. Att använda ord som dessa om SD är en mycket allvarlig anklagelse, och det borde vara en självklarhet att man bara gör det om man tydligt kan motivera det. Jag har, trots flera månaders jakt, inte hittat någon enda seriös motivering till varför Sverigedemokraterna som parti skulle förtjäna dessa epitet (numera). Att de närmast vanemässigt används ändå gör mig förbannad, och snarare mer än mindre benägen att rösta på SD.
  • SD får dessutom ständigt finna sig i negativ särbehandling från media, utfrysning från riksdagspartierna, och allra mest allvarligt, att SD:s grundläggande demokratiska rättigheter trampas på. Deras möten förhindras med oljud och rent av våld, deras affischer rivs ner, valstugor vandaliseras, röstsedlar göms… och att som lök på laxen självaste statsministern rycker på axlarna åt detta och tycker att SD får skylla sig själva, det gör mig än mer förbannad, och än mer benägen att rösta på dem. Riksdagen behöver alldeles uppenbart ruskas om, det behöver släppas in lite frisk luft i den unkna plenisalen och väcka upp demokratin.

Och så över till sakfrågorna:

  • Jag tycker att invandringen behöver minskas. Den åsikten tänker jag inte ursäkta med standardfrasen ”jag har inget emot invandrare”. Inte för att jag har något emot dem, utan för att själva frasen är befängd och antyder att invandrare skulle vara en homogen grupp som är likadana allihop, som man antingen gillar eller inte. Det finns säkert invandrare jag inte gillar. Jag vet med säkerhet att det finns invandrare jag gillar. En individ är en individ, oavsett härkomst.
    Men faktum kvarstår att jag tycker att vi tar in för många, mycket fler än vi klarar av att ge ett anständigt bemötande, och mycket fler än vårt samhälle kan hantera utan att spricka i fogarna. Det finns inget annat parti än SD som delar den åsikten. Alla de andra är, av varierande skäl, helt eniga om att fortsätta med Europas största asylinvandring, och att låtsas som om det är alla andra länder som är extremister och inte Sverige.
    Vi behöver stanna upp, se var vi står och hur det just nu fungerar (eller snarare inte fungerar), och inte minst måste vi våga räkna förutsättningslöst på vad det egentligen kostar. Vi behöver dessutom ta oss en rejäl funderare på vad vi egentligen vill med invandringen, vad syftet är. För just nu tycks ingen av alla invandringsvurmare i riksdagen ha en aning, de bara låter den befintliga politiken flyta på i något slags slentrianmässig godhetstanke. Mina tankar kring invandring har jag mer utförligt plitat ned här.
  • Jag delar SD:s åsikt om att rusta upp försvaret och återinföra värnplikten. Återigen står SD ensamma mot en enad riksdag. Att de rödgröna är försvarsnegativa är ju känt sedan länge. Delar av Alliansen pratar lite mer försvarsvänligt just nu, men de har haft makten de senaste fyra åren och facit talar för sig själv. Personligen tycker jag dessutom att det är skandalöst hur något så centralt som den allmänna värnplikten avskaffats utan att ge folket en chans att yttra sig, och nästan utan någon debatt. Mer om vad jag tycker i försvarsfrågan finns här.
  • Jag delar SD:s skepsis mot ett allt överstatligare EU, och ser hellre att EU blir mer av ett mellanstatligt forum. SD:s tankar om ett närmare nordiskt samarbete är också positiva. Även detta är en fråga där riksdagspartiernas närmast unisona EU-vänlighet (dock med varierande formuleringar) gör att de diskvalificerar sig själva från min röst.
  • Även om det finns en del detaljer jag inte tycker om i deras resonemang i frågan så är jag i stora drag ense med SD i deras ideologiska ställningstagande om nationens betydelse och värdet av gemensamma traditioner och värderingar. ”Politiskt korrekt” är ett väldigt uttjatat uttryck, men det finns nog inget annat ord för att beskriva den så utbredda dogmen, framför allt från politiker och media, att det är fult att vara stolt över att vara svensk, töntigt att gilla svenska traditioner och svensk kultur, och totalt förbjudet att vara patriot. Bara SD går mot strömmen i den frågan.
  • Jag håller i stora drag med SD i en del andra frågor, som till exempel vad gäller skolan (där deras politik påminner mycket om FP:s), energipolitiken (med kärnkraft, då det i dagsläget inte finns tillräckliga alternativa kraftkällor), och inte minst deras betoning på att förbättra matkvaliteten i skolan, sjukvården och äldrevården.
  • På den lokala nivån är SD det enda parti förutom enfrågepartiet Vägvalet som är emot trängselskatten här i Göteborg.
  • Jag har under mitt funderande kring partiet stött på en hel del vettiga enskilda sverigedemokrater, som till exempel Stellan Bojerud och Therese Borg. Även Jimmie Åkesson har gjort ett gott intryck på mig, liksom det ganska lilla jag sett av ungdomsförbundets ordförande Erik Almqvist.

Summa summarum så finns det som synes ganska mycket i SD:s politik som jag kan skriva under på. Troligen mer, faktiskt, än hos de partier jag har röstat på i tidigare val.

Så varför tvekar jag fortfarande? Jo, det finns också en del som talar emot en röst på SD. Detta går jag in på i mitt nästa inlägg.

– – – – –

Länkar:
GP, GP, GP, GP, GP, GP, GP, GP, GP, GP, GP, GP, DN, DN, DN, DN, DN, DN, DN, DN, DN, DN SvD, SvD, SvD, SvD, SvD, SvD, SvD, SvDAB, AB, XP, XP, HD, SDS, SVT, SVT, SVT, SD

Responses

  1. Tveka inte – Kom över till den mörka sidan! Vi bjuder på goda kakor! 😉

  2. Haha! Du vet då precis vilka strängar man skall slå an för att bäst väcka upp mitt demokratiska patos… 😛


Kommentera

Kategorier

