Skrivet av: Börjesson | 19 september 2010

Därför överväger jag att INTE rösta på SD

Helt plötsligt är valdagen här. Tiden har runnit ut, och jag har fortfarande inte helt och hållet bestämt mig. Som jag har nämnt tidigare så står det mellan att rösta på Sverigedemokraterna eller att rösta blankt.

Det här är varför jag funderar på att inte rösta på SD:

  • För det första så måste jag erkänna att det massiva fördömandet av Sverigedemokraterna från alla etablerade partier och en i stort sett enig mediakår satt sina spår. Jag har inte själv kunnat se vad det är alla vänder sig mot, men kanske vet de något som jag inte vet? Kanske har de rätt och jag fel? Detta är inget rationellt argument, det inser jag, men vi människor är ju heller inte helt rationella varelser. Skrämseltaktik fungerar, dessvärre.
  • Det jag har sett med egna ögon som jag tycker minst om hos SD är deras tröttsamma ”hangup” på just islam. Visst, ni gillar inte islamism. Ni vill inte se ett Sverige som tonar ner sin egen yttrandefrihet av rädsla för muslimsk snarstuckenhet, eller som fogar sig i krav på särbehandling från den muslimska minoriteten; som könsseparerade badhus, halalmat i skolan, ledighet på muslimska högtider och vad det nu handlar om. Men sluta agera som om det var islam och inte extremism som var problemet! Jag såg Nalin Pekgul (S) debattera mot Jimmie Åkesson i TV häromdagen. Hon gjorde ett mycket dåligt intryck, var nog alldeles för upprörd (och alltför dåligt påläst om SD:s politik) för att kunna ta debatten. Men hon sade en riktigt bra sak: Skiljelinjen går inte mellan islam och kristendom, eller mellan muslimer och det sekulariserade samhället, utan den går mellan muslimska extremister och vanliga muslimer, mellan kristna extremister och vanliga kristna, mellan extremister av vilket slag det än må vara och de vanliga människorna.
    Rikta fokus där det hör hemma, SD! Mitt förslag, som jag beskriver närmare här, är att grundlagsskydda det sekulariserade samhället. Men att misstänkliggöra alla som bekänner sig till en viss religion, oavsett på vilket sätt de utövar den, är osnyggt, och tyder dessutom på en oförmåga att förstå vilka konsekvenser en klumpigt formulerad politik kan få.
  • Vidare, och lite på samma tema, stör jag mig en hel del på SD:s vurmande för kristendomen, och hela deras koncept med ”fädernas kyrka” eller vad de kallar det. Religion som religion, jag ser ingen anledning varför politiken och staten skulle framhålla en tro framför en annan. Tro är en privatsak! (Se även förra punkten.) Traditioner och värderingar som råkar vila på kristen grund (vilket det mesta i Sverige ju gör, av historiska skäl) är en sak, men religion är något annat. Sverige är inget kristet land (längre), det är ett sekulärt land. Låt det så förbli, tack.
  • Av någon konstig anledning finns det också en stark falang inom SD som vurmar för Israel. Förmodligen är det en naturlig fortsättning på hur man ser på islam. ”Fiendens fiende är min vän”, ungefär. Kritiker påstår att det också är ett medvetet försök att tvätta bort gamla naziststämplar: det vet ju alla att nazister inte gillar judar, så alltså kan vi inte vara nazister. Det låter tyvärr som en inte helt osannolik teori. För egen del ser jag hur som helst ingen poäng i varför ett svenskt parti skulle ta stark ställning varken för eller emot Israel. Det finns ingen anledning varför Israel-Palestina-frågan skulle polarisera oss långt här borta, det har ju inte med oss att göra. Och det enda man kan säga säkert om den konflikten är att alla inblandade parter har gjort massor av fel. Det känns onödigt att engagera sig mer än så i frågan.
  • Sverigedemokraternas skuggbudget känns tämligen oseriös. Grundtanken är att man räknar med att spara så mycket på minskad invandring att det finns pengar tillräckligt för nästan alla andra områden. Inte ens om SD mot förmodan skulle ha rätt om hur mycket man sparar – men de flesta experter bedömer att SD överskattar siffrorna grovt – så är budgeten särskilt användbar som valmanifest. Som SD själva säger i sin reklam handlar politik om att prioritera. Men SD prioriterar inte, de ger mer pengar till allt. Dels känns det väldigt populistiskt, och dels ger det oss väljare otillräcklig information om vad som är viktigast för SD. Det hade varit mycket bättre att tona ner besparingarna på invandringen till mer blygsamma nivåer, och visa hur SD:s fördelning blir när pengarna inte räcker till allt man vill göra.
  • En av hörnstenarna i SD:s argumentation för sin invandringspolitik har varit att Sverige i dag inte hjälper de mest behövande. De flesta som kommer hit är inte flyktingar alls, och än mindre de allra mest drabbade. De stora pengar det kostar att ta hand om folk här skulle kunna användas för att hjälpa många, många fler på plats i ursprungsländerna istället. Det är därför ett svek att SD i sin budget faktiskt rejält minskar utlandsbiståndet. De försvarar sig med ett lövtunt argument om att det blir mer effektivt genom att man ger pengarna till UNHCR istället för direkt till mottagarländer, men det är ju ingen anledning till varför man inte skulle kunna ge åtminstone lika mycket som tidigare. Istället räknar SD med att spara in nästan 30 miljarder på biståndet under mandatperioden.
  • Ett ganska tungt argument mot att rösta på Sverigedemokraterna är tyvärr deras anhängare. Då menar jag långt ifrån alla, naturligtvis. Men i kommentarsfälten på SD-vänliga sidor som Politiskt Inkorrekt, Fria Nyheter, Fria Tider mm, och även när folk som kallar sig sverigedemokrater lägger in kommentarer på artiklar i vanlig media, så grasserar intolerans och direkt obehagliga åsikter fritt. Det är lite ironiskt att samma personer ofta och gärna hånskrattar åt vänsterextremister som stör SD:s valmöten och liknande, tackar så mycket för hjälpen och kallar dem ”valarbetare” för SD. De begriper inte att de själva i lika stor utsträckning bedriver kampanjarbete mot Sverigedemokraterna genom det sätt de uttrycker sig på. Man kan som neutral observatör inte låta bli att fundera i banor som: ”Kan SD själva verkligen vara rumsrena om deras anhängare håller på så här?”
  • Slutligen finns det också en del officiella SD-företrädare som gör ett rejält dåligt intryck. De kan få förbli namnlösa, men det rör sig om riksdagskandidater för SD som på bloggar och liknande fora mer eller mindre konsekvent sprider intolerans och klumpigt grupptänkande omkring sig. Det har ju gjorts stora utrensningar i Sverigedemokraternas led på senare år av folk ”av den gamla stammen”. Kretsen kring Åkesson har på ett föredömligt sätt strävat efter att göra partiet rumsrent. Men processen verkar inte avslutad än, det finns fortfarande en hel del kvar att göra.

Så, där har vi mina anledningar att inte rösta på Sverigedemokraterna. Mina skäl att faktiskt göra det gick jag igenom i förra inlägget. Nu återstår bara att sova på saken, och sedan gå och rösta. För rösta skall jag göra, vare sig det blir SD eller blankt. Demokrati är jag för, så mycket vet jag!
– – – – –

Länkar:
GP, GP, GP, GP, GP, GP, GP, GP, GP, DN, DN, DN, DN, DN, DN, DN, DN, SvD, SvD, SvD, SvD, SvD, SvDAB, XP, HD, SDS, SVT, SD

Responses

  1. Hoppas att du väljer att inte rösta på SD.

  2. Jättebra beskrivning!

    Jag delar flera av dina synpunkter ovan men skulle samtidigt vilja säga , vem ska lyfta frågorna i riksdagen då?
    Vem ska ge Svenska folket chansen att se att de inom diverse områden behandlas som lägre stående och utan rätt till insyn?

    Tycker inte du att vi har passerat alla rimliga gränser för hur man får behandla yttrandefrihet.

    För mig är en röst på Sverigedemokraterna mkt mer än överensstämmelse mellan mina åsikter och deras valprogram.

    Det är en effektiv signal till de makthavare som inte anser att jag har rätt att få reda på varför jag åläggs betala en av världens högsta skatter.

    Vem ska försvara demokratin och yttrandefriheten av dagens riksdagspartier?

  3. Fredrik: Vi får se. Inte många timmar kvar nu! (Men jag röstar nog inte förrän sent i eftermiddag.)

    Ceasar: Tack för berömmet! Läs gärna mitt förra inlägg också, med anledningarna till varför jag kanske ändå kommer att rösta på SD. Där hittar du en del av det du tar upp.

  4. Mina tankar, dina ord. Jag är benägen att hålla med dig tilll 100%. Men för mig så övervägde det åt att chokera establissemanget, och att någon säger ifrån så att vi kanske till slut får en öppen debbat och hårdar kontroller på vad vi tar emot.

    Jag är till 100% öppen för all invandring, om de kommer hit utav goda själ för att arbeta o se sveriges väl först o främst.

    Då har jag de gärna som grannar o delr mitt liv med dem, tillsammans.

    Men jag är så less på all kriminalitet, banditer och busar som bara utnyttjar det vi byggt upp.
    Därför röstade jag till slut på SD

  5. Rösta på SD. Etablissemanget (även kända artister) lever alla i välgödda områden utan invandrarproblematik. De har inga ungdomsgäng som dräller och förstör och bränner bilar, typ 1300 bilar i Södertälje och ”bara” 300 i Nacka under 16 års tid.

    Etablissemanget har i detta fall faktiskt fel eftersom de inte lever i den vardag som många unga gör i invandrartäta områden. Desto större anledning att rösta på SD så att riksdagen vaknar upp. Folket måste ställa sig upp och visa den framtida riktningen. Alternativet? Ca 100 000 invandrare per år, det blir ca 400 000 till nästa val. Rätt mycket. Hur många av dessa är analfabeter, kommer att gå på socialbidrag och liknande och belasta skattesystemet.

    Jag är upprörd över att media visar en så felaktig bild.

  6. Jag skulle tycka att det var väldigt tråkigt om du röstade på SD, du verkar ha sunda tankar.

    Du skriver att de flesta som kommer hit inte är flyktingar, det stämmer mycket väl. Många är folk som kommer hit för att studera och arbeta. Och många är också svenskar som kommer tillbaka. Jag vet inte hur ni har det men jag känner många som jobbar i Norge eller är ute och reser eller pluggar utomlands. Dessutom är det endast 27% av de asylsökande som får stanna kvar som scb visar.

    Jag tycker inte heller om hur SD har behandlats i media, tycker det är fel och att de som vinner på det i slutändan är SD. Många röstar på SD just av den här anledningen utan att ha koll på vad själva partiprogrammet säger. Detta är farligt tror jag för att man åsidosätter demokratin där tycker jag genom att inte rösta på det som man känner och tycker är rätt utan av frustration och ilska.

    Jag tycker att du har en bra inställning när du gärna delar ditt land med invandrare. Men du säger som du har byggt upp. Det som byggt upp den trygghet vi har i Sverige har byggts upp av fackförbund och tro det eller ej sossar. Ha detta i åtanke.

    Vem är inte less på kriminalitet, det är vi alla ense om. Men undersökning efter undersökning visar att kriminalitet har en mycket högre koppling till fattigdom än till etniskt ursprung. Ha detta i åtanke när SD som enda part inte vill öka anslagen till SFI(Svenska för invandrare) och de andra partierna har det i sitt program. Hur ska man kunna integreras om man inte får chansen?

    Av dessa och många andra anledningar är folk rädda för SD och deras politik, men kanske främst för vad sådan Hat-propaganda leder till i slutändan.

    Hetsen mot muslimerna är ett hot mot demokratin, hets mot vilken folkgrupp som helst är hot mot demokratin.

    Jag hoppas att du har dessa saker i åtankarna när du röstar idag, helst hoppas jag att du inte röstar blankt för det är mer eller mindre som att ge upp din röst. Som så många har kämpat för.

    Tack för mig

  7. Peter den 19 september 2010, kl. 08:15:

    Det är möjligt att de flesta politiker och kändisar som tar ställning mot SD inte bor i Södertälje. Men det gör jag. Jag är uppväxt i stan och har bott här i hela mitt 32-åriga liv. Problemet med invandringen är inte att det kommer för många till Sverige, problemet är att det kommer för många till städer som Södertälje och Malmö och för få till andra svenska städer.

    För hur ska en stad som Södertälje kunna erbjuda alla invandrare en plats i samhället? Hur ska Södertälje först kunna ge språkundervisning till alla som kommer och sedan få in alla på en begränsad arbetsmarknad?

    Sprider vi ut invandringen i hela Sverige så öppnar sig däremot helt andra möjligheter. Då kan vi inte bara välkomna invandrarna på ett bra sätt utan vi får även möjlighet att ta tillvara på den kompetens de redan har. Då kanske jag slipper åka med taxichaufförer som är framstående matematiker, läkare eller liknande varje gång jag åker taxi.

    Dagens invandringspolitik är ett stort resursslöseri. Inte på grund av den kostnad som den medför, utan på grund av att vi inte utnyttjar de möjligheter som den för med sig. Istället låter (och tillåter) vi alla invandrare att bo på samma ställe, vilket leder till fattigdom, vilket leder till kriminalitet. Hos en grupp där de allra flesta inte vill något annat än att få komma in i det svenska samhället, såväl arbetsmässigt som kulturellt. Man ska trots allt komma ihåg att de allra flesta som har flytt har gjort det för att de inte kan leva i det samhällsklimat och den kultur som råder i deras hemland.

  8. Väldigt bra skrivet. Första gången jag läser något från en som överväger att rösta på SD som är genomtänkt och välformulerat. Bra gjort!

    Jag hoppas ju att du INTE röstar på SD, men det är ju ditt val.

    De som skriver här att de tänker rösta på SD för att ”chockera”, borde rösta på PP istället. Ett parti som också står utanför och som skulle chockera mer och får igenom mer av sin politik (och ge bättre och större effekter) om de kom in i riksdagen.

  9. Anders:
    Du har helt rätt. Att rösta SD är dock inte en lösning på problemet – men visst har du rätt i att vi idag inte tar tillvara på invandrare. SD klumpar dessutom ihop invandrare och flyktingar, och gör det på ett ohederligt sätt.

    Det är idag bara Allianspartierna som för en någorlunda vettig politik för att kunna råda bot på de problem du tar upp.

  10. Tack för alla kommentarer! Jag kommer inte att tala om vad jag till slut röstade på, men ni kan lita på att jag har läst och begrundat vad ni sagt innan jag bestämde mig.


Kommentera

Kategorier

