Skrivet av: Börjesson | 02 september 2010

Valet är svårt på mer än ett sätt

Det är svårt, det här med demokrati. Det räcker inte med att bara bestämma vad man skall rösta på. Sedan gäller det att lösa det tekniska också!

Som hårt prövad anhängare av Örgryte IS (Fjorton oavgjorda matcher hittills i årets Superetta! Nytt svenskt rekord!) så trodde jag att jag visste allt om hur man kryssade. Men jag får medge att jag hade mycket dålig koll på hur personvalen funkar på valsedlarna. Tack därför till GP för välbehövlig medborgarskolning!

Man får inte kryssa för mer än en person per valsedel, tydligen. OK, det låter vettigt. Men man får heller inte stryka över några namn! Av någon anledning hade jag fått för mig att man fick det. Har det kanske varit tillåtet tidigare? Synd hur som helst, jag vet ett eller annat stolpskott i det parti jag kanske kommer att rösta på som jag gärna hade sållat bort.

Till sist har vi då den lilla detaljen om vad krysset på en person egentligen är bra för. Jo, så här: Partiet får förstås så många platser i riksdagen som totala andelen röster berättigar till. (Riksdagsvalet får räcka, landsting och kommun ids jag inte gå in på nu.) Partiet har en central lista med riksdagskandidater i turordning.

Men personvalet går före den listan. För att bli invald med personval måste en kandidat ha blivit kryssad på minst 8 procent av partiets riksdagsröster i en viss valkrets. (Valkrets är i mitt fall Göteborgs kommun, med totalt ca 377 000 röstberättigade.) Partiets riksdagsmandat utdelas sedan till de personer som blivit invalda genom att bli förkryssade på det här sättet, i ordning av totalt antal kryss (oavsett valkrets) tills antingen mandaten eller de personvalda tagit slut.

Har partiet mandat kvar när alla som klarat personvalsspärren fått sitt så fördelas resten enligt den centrala listan. Det är alltså fullt möjligt (fast kanske inte så troligt i praktiken) att någon står allra överst på ett partis riksdagslista men ändå inte får en riksdagsplats därför att alla partiets platser går till personvalda.

Kommentera

Kategorier

