Skrivet av: Börjesson | 01 september 2010

Nedlåtande godhet roten till det onda

Missa för allt i världen inte Lars Åbergs krönika på DN Debatt i dag. Det är en svidande avräkning med den mentalitet, ”inflatorisk godhet” som Åberg kallar det, som lett fram till den totalt havererade svenska invandringspolitiken.

Om jag skall försöka mig på att kort sammanfatta texten så går den ut på att vi i Sverige, och i synnerhet i ”en medelklass, som aldrig riktigt behöver ta konsekvenserna av sin moraliserande syn på dem med mindre goda erfarenheter”, ser på invandraren som något helt apart, som en ansiktslös del av en grupp som det per automatik skall tyckas synd om, en grupp som har särskilda behov och kräver särskilda lösningar. Att se en invandrare som helt enkelt en människa, en unik individ precis som alla andra, klarar vi inte av. Inställningen bottnar i godhet, och framför allt i en vilja att se sig själv som god, men är i själva verket ett diskriminerande vi-och-dem-tänkande som går väl så djupt som hos vilken Sverigedemokrat som helst.

Den här mentaliteten är en grundläggande anledning till varför vi har så förtvivlat svårt att integrera invandrarna i det svenska samhället, och journalistikens oförmåga att belysa problemen bidrar starkt till denna institutionaliserade segregering.

Men nöj dig inte med min sammanfattning, utan läs Åbergs krönika! Alldeles bortsett från hans skarpa slutsatser så skriver han med ett språk som är en njutning att läsa. Här är ett kort utdrag:

I sin ambition att ta hand om och vara förstående – en god ambition! – har man skapat en särskild sorts varelse: den mer eller mindre oförmögne nykomlingen. Fortfarande kan man höra folk tala om ”våra invandrare” som om de vore husdjur eller fåglar man matade i parken. Godhetsperspektivet genomsyrar integrationspolitiken och skänker tillfredsställelse till dem som hjälper och vill vara vänliga.

Åberg tangerar i sin krönika en del av det jag går in på i avsnittet om invandring i mitt ”partiprogram”. Där skrev jag till exempel:

Man bör sträva efter generella regler som är lika för alla, och inte särlösningar för specifika grupper. Särbehandling föder bara segregering, det borde vara självklart.

Jag syftade bland annat på Sverigedemokraternas tröttsamma fokusering på just islam, istället för att formulera mer allmängiltiga problembeskrivningar och lösningsförslag. Men det kan också gälla invandringspolitiken i stort. Särskilda bidrag till invandrare, lägre krav på självförsörjning, anpassade regler i skolan, förtur i bostadskön – allt sånt kan synas gott och vällovligt vid första anblicken, men leder bara till att invandrare blir en skild grupp som aldrig kommer in i samhället på riktigt.

Jag är fortfarande nöjd med hur jag tacklar invandringsproblematiken i mitt ”partiprogram”, jag tror att åtgärderna där är rätt väg att gå. Men Lars Åbergs förnämliga krönika får mig att fundera på om jag kanske också borde gå in mer på den mentalitet som ligger bakom dagens syn på invandring. Kanske kan inget egentligen ändras förrän tankesättet ändras?

I gengäld tog jag i min text upp en sak som Åberg inte går in på, och som är det allt överskuggande problem som leder till allt det andra:

Vi tar in åt helvete för många invandrare! Så länge detta inte ändras så finns ingen lösning, oavsett hur väl vi analyserar vårt samhälle.

– – – – –

Några intressanta blogginlägg om Åbergs krönika:
Merit Wager, Robsten, Occident, Gudomlig komedi, Johan Ingerö, Björn Andersson,

– – – – –

Lars Åberg är frilansare och har bland annat skrivit en del för GP. Här är några andra läsvärda alster från hans penna:

Råd till en finansminister
I smusslet frodas ryktena
De är inte släktens utsända
Vad kostar demokratins fiender?
För få vuxna lägger sig i
Inte någon oskyldig accessoar
Religion bör ses som andra ideologier
Ogenomtänkt antirasism
Bistånd på livstid
Islams utsagor bör granskas
Någon måste snart förklara
Vellinge måste bli en del av Sverige

Kommentera

Kategorier

