Skrivet av: Börjesson | 21 mars 2009

I åldrigt bibliotek

I dag, den 21 mars, är Internationella Poesidagen, visste ni det? Dagen i sin nuvarande form utlystes tydligen av UNESCO 1999, men en årlig poesidag i någon form påstås ha firats sedan 1500-talet. Om man får tro Wikipedia, vill säga…

Hur som helst, varför inte! Jag läser inte mycket dikter, men rätt vad det är råkar jag på någon som jag gillar. Min poesismak är nog ganska gammaldags, jag gillar vackra ord och välljudande rim och rytmer. Det här moderna påfundet att bara smäcka upp lite grumliga funderingar utan ens en antydan till meter, dela upp det i rader på något låtsasgenomtänkt sätt och kalla det poesi tilltalar mig inte.

I den andan presenterar jag här en dikt jag gillar. Den är skriven av en ganska underskattad svensk 1900-talspoet vid namn Bertil Malmberg. Han var ändå hyfsat stor på sin tid, satt i Svenska Akademien och allt, men nu för tiden har han fallit i glömska. Kanske är det just därför att hans poesi har de klassiska välljudande och välkomponerade attributen och därmed inte är ”modern” nog för nutidens smak. Denna dikt, skriven 1911 när Malmberg var bara 22 år gammal, är uppenbart en hyllning till bokläsandet, i synnerhet det i unga år när man ännu ägde förmågan att fullständigt förlora sig mellan pärmarna och för en stund leva i en helt annan värld.

När jag än varoldbooks barn och ljusens vekar
brunno skumt i åldrigt bibliotek,
ljöd, där glömsk jag stod av dagens lekar,
klassisk sång ur mörka skåp av ek.
Stum jag drömde vid de gamla banden,
där ett folk har sina skatter tömt,

sakta smekte gossehanden
över gyllene ryggar ömt,
sakta tog jag så en bok ur raden,
läste med mitt hjärta överfullt,
firade, när tyst jag vände bladen,
diktens svårmodsrika offerkult.

Mer om och av Bertil Malmberg kan till exempel läsas här och här.

Responses

  1. Finns ömsint poesi i allt
    Även i gamla nötta böcker

    Så många före dej
    Har läst samma rader

    Blir ett slags gemenskapsband
    Mellan alla dessa!

    MVH Gladiatan

  2. Så sant som det är sagt!


Kommentera

Kategorier

