Skrivet av: Börjesson | 31 januari 2009

För tio poäng: Vart är vi på väg?

Med risk att framstå som folklig måste jag ändå säga: På spåret är verkligen överlägset alla andra lekar och tävlingar i svensk TV. Den stora skillnaden mot de vanliga flamsetramsprogrammen är nog helt enkelt att Oldsberg & Co respekterar sin publik. De lyckas förmedla kunskap utan att bli nedlåtande, och utan att vara rädda för att lägga nivån såpass högt att de flesta tittare (och tävlande) lär sig något nytt varje gång. Deoldsbakkent lugna tempot är också befriande, lite gammaldags på något sätt. Det är inte ett ständigt flåshurtigt jäktande till nästa punkt, som i så mycket annat på TV nu för tiden. Det ges tid till lite ”gott tjôt”, utvikningar och eftertanke.

Programmet är också sympatiskt i sin strävan att ha en stor andel svensk geografi, historia och kultur bland frågorna. Det finns verkligen inte många program riktade till en bred allmänhet som har den inriktningen. När även skolan snabbspolar förbi det inhemska för att lägga fokus på mer globala saker (så var det åtminstone när jag gick i skolan för sisådär 20-30 år sedan, och jag betvivlar att det har ändrats till det bättre sedan dess) så kan På spåret vara nästan enda stället där man får höra talas om Nils Ferlin, Armfelts karoliner, de halländska åarna och annat som brukade höra till svenskt allmängods.

Naturligtvis hänger ett sånt här program mycket på de tävlande, men urvalet har överlag varit riktigt lyckat. (Undantag finns, såväl i årets upplaga som tidigare år, men de får förbli onämnda!) Kvällens program (30/1) var ett av de bättre, en tät kvartsfinal (”rafflande”, för att tala hellbergska) där Filip och Fredrik knappt besegrade Peter Apelgren och Fredrik Lindström. Men även de gånger man inte har sådan tur att båda lagen har såväl kunskaper som underhållningsvärde så gör själva programformen, och den trivsel som Oldsberg och Hellberg sprider, att det ändå är sevärt.

På spåret är helt enkelt ett bra argument för public service-TV. Programmet hade knappast kunnat göras, i alla fall inte lika bra, i en reklamkanal. Därmed inte sagt att det saknas argument mot public service heller, men den diskussionen får vi ta en annan gång.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Kategorier

%d bloggare gillar detta: