Skrivet av: Börjesson | 17 januari 2009

Böj, Svea, knä vid griften

På tal om Esaias Tegnér, som jag ju var inne på i förrförra inlägget: Hans berömda dikt om Karl XII har också tonsatts, visste ni det? Otto Edvard Westermark heter kompositören. Jag har på senare år till min egen förvåning upptäckt mig ha en svaghet för körsång av klassiskt snitt. Då menar jag riktig körsång, sådan som vi, om vi inte aktivt letar efter den, mest råkar på i samband med jul eller valborgsfirande, ”Vintern rasar” osv. (Inte ”körsång” i form av med varierande grad av samstämmighet skuttande och viftande entusiaster som framför dåliga arrangemang av uttjatade popsånger och tycks tro att det visuella är viktigare än sången. Ja, jag syftar på Körslaget i TV4.)

I det här klippet är det Orphei Drängar som framför ”Kung Karl den unge hjälte”. Lyssna och njut! Min enda beklagan är att sången är så kort, de tar bara med fyra av sju verser av Tegnérs storslagna dikt. Man kan tycka vad man vill om hjältedyrkan i allmänhet och Karl XII i synnerhet, men språket i dikten är enastående vackert. Här är allra sista versen:

Böj, Svea, knä vid griften,
Din störste son göms där.
Läs nötta minnesskriften,
Din hjältedikt hon är.
Med blottat huvud stiger
Historien dit och lär,
Och svenska äran viger
Sin segerfana där.

Kommentera

Kategorier

