Skrivet av: Börjesson | 09 januari 2009

Må bra-faktorn

Jag smet i väg en stund från jobbet vid lunchtid i dag och tog en promenad. Jag har en liten slinga med början och slut vid kontoret, en dryg halvtimmes bensträckare, som jag går ibland (allt för sällan). Vilken njutning det var! Det var sisådär fem plusgrader och strålande solsken, och jag riktigt kände hur jag levde upp och kvicknade till. Den känslan satt sedan i hela eftermiddagen. Det är märkligt det där; de få gånger när det väl blir av att jag tar en promenad är det nästan alltid en höjdare, men ändå är det så förtvivlat svårt att komma sig för. Jag tror att jag har en instinktiv motvilja mot att ”slösa bort” min tid. Går jag i väg en halvtimme mitt på dagen så måste jag jobba igen den tiden på kvällen istället. Men så vad då? Vad har jag att göra hemma på kvällen som jag inte vill missa, som är mer värt än promenaden? Ingenting, nada, inte ett jota! Rätt var det är kommer jag att lyckas banka ner detta faktum i det undermedvetna också, och från den dagen blir mina lunchpromenader betydligt vanligare.

Så påtaglig var känslan av ökat välbefinnande av min stund i solen att jag funderade på om det kunde finnas någon rent medicinsk faktor som spelade in. De flesta svenskar sägs lida av D-vitaminbrist, vilket kan påverka såväl humöret som en väldig massa annat. Men nej, det sägs också att solljuset så här års inte är starkt nog för att vi skall kunna bilda D-vitamin i huden. Tydligen är det bara mitt på dagen under några sommarmånader som solen står högt nog för att de behövliga våglängderna av solljuset skall ta sig igenom atmosfären. Jag får nog leta vidare någon annanstans efter källan till välmåendet. Frisk luft? Möjligen, men luften är bra inne på kontoret också. Bättre blodcirkulation? Kanske det, men det brukar snurra som det skall ändå. Jag väljer nog att tro på en rent psykologisk effekt. Öppen himmel över huvudet istället för ett tak; blicken svepande över soldränkta landskap bort mot horisonten istället för att stirra på en dataskärm och lysrörsbelyst vägg på armlängds avstånd; en lätt bris i ansiktet istället för stillastående inomhusluft; naturliga uteljud istället för stumma väggekon och brummande elapparater… Helt enkelt en stunds flykt från den artificiella vardag vi skapat oss ut i den naturliga miljö vi egentligen är gjorda för! Det är klart att man mår bra av det.

Det är klart att man borde göra det oftare.

promenad

Kommentera

Kategorier

