Skrivet av: Börjesson | 01 januari 2009

All vår början bliver svår

Nyåret är ju av tradition en gynnsam tid för att börja med något nytt. Jag gillar traditioner (även om just nyåret är en högst godfyrverkerityckligt inplacerad högtid) så första dagen på år 2009 passar utmärkt för att skriva allra första inlägget i min allra första blogg.

Kalla mig Börjesson. Det gör ingen annan, inte sedan jag gjorde lumpen för många år sedan i alla fall, men det är så jag heter och det duger fint som bloggnamn. Det känns bra att kunna skriva under eget namn och ändå vara tämligen anonym. För anonym tänker jag vara, i alla fall tills vidare. Jag vill inte behöva fundera på hur folk jag känner skall reagera på det jag skriver, utan bara kunna sätta på pränt vad helst faller mig in.

Jag har aldrig bloggat förut, och inte heller fört dagbok utanför nätet. Däremot har jag många åsikter och kanske även några insikter, och jag anar ett uppdämt behov i mig att formulera mina tankar i skrift och kanske utveckla dem lite längre än jag brukar göra i huvudet. Förhoppningen är att jag genom skrivandet så småningom skall börja hitta ett mönster i mitt skenbara virrvarr av funderingar om stort och smått, och kanske lära känna mig själv lite bättre.

Nu återstår att se om jag har energi och tålamod nog att faktiskt skriva ner det som mina inre vågor spolar i land. Eftersom jag aldrig har bloggat förut så vet jag inte. Lat är jag av naturen, så mycket vet jag. Jag utlovar följaktligen ingenting alls vad gäller uppdateringstakt! Det får bli som det blir.

Du som mot förmodan har råkat hitta hit redan, och som dessutom faktiskt har orkat läsa så här långt, tillönskas ett riktigt gott nytt år!

Må vägen stiga för att möta dig,
må du alltid ha vinden i ryggen,
må solen skina varmt i ditt ansikte
och regnet falla mjukt på dina åkrar.

som irländarna säger. Med lite fri tolkning av de poetiska metaforerna är det ganska exakt vad jag önskar av det nya året även till mig själv.

Kommentera

Kategorier

